الأربعاء، 30 يونيو 2010

الشبح

من الطبيعى فى اى بيت مصرى .. ان يكون فى واحد من افراد الاسره ...ثانويه عامه
عادى الثانويه العامه دى سنه دراسيه لازم كلنا نمر بيها وانا اصدى على من يرتادون المدارس طبعا وبيتعلموا اصلا
وطبعا لو عندك اخوات صغيرين ..فبيبقه من الطبيعى برضو انك تمر بيها مرة تانيه ...
ودة بسبب ان فى السنه دى بذات .. طالب الثانويه مش بيذاكر لوحده ... البيت كله بيذاكر معاه
حتى فى الامتحان ...الكل بيمتحن معاه ..
نهيتك عن النزعه الدينيه الى بتصيب الاسره كلها
والدعاوى المستمره سواء للطالب بالنجاح ..او على الوزير وواضعى الامتحانات بحسبى الله
بس برضو نرجع ونقول انها ثانويه عامه وعــــــــــــــــادى سنه دراسيه لازم نمر بيها
بس بقه عندنــــــــــــــا احنـــــــــــــــا لاأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ..... عجيبه الدنيا الثامنه تتجسد فى امى
صحابى كتير على فكره عندهم ثانويه عامله فى البيت ... والامهات عادى ..متعايشه مع الوضع
انما عندنا ... تحول الموضوع معاها لهوس .. اصبحت بتسخر كل العايشين على الارض
لخدمه (منار) ودة المرشح بتعانا فى الثانويه السنادى ..كلنا دلوقتى بننتخب منار عشان تمثل البيت فكليه الهندسه ان شاء الرحمن
والحمد لله المعاناه الى انا بعانيها بقالى 8 شهور هتخلص بكره ..خلاص بكره اخر يوم امتحانات كمياء
ربنا معاها ... ماما شايفه دلوقتى ان الاستثمار فى منار يمكن ينجح
لان على حد تعبيرها ...(بعد ما فشلت معاكى ) ماما شايفه انها بتستثمر فينا بتحط فينا فلوسها والى يجيب كليه اعلا يبقه هيرجعلها فلوسها مضاعفه ....ومن وجهة نظرها ....ان انا فاشله
كليه فنون جميله دراسه خمس سنين ...ولسه فاشله
ولو حبينا نستعرض انا فشلت فى ايه .... هنعد نضحك لبكره
انا فشلت فى تحقيق المطلوب ...وايه هو المطلوب ...(طب -هندسه-صيدله) وليه برضو
عشان مامــــــــــــــا (تتفشخر) بيا وسط زميلها فى الشغل وفى العائله الكريمه
انا ضيعت سناتين من عمرى فى محاوله تحقيق رغبات هدفها فعل الفشخره
انا كنت يوميا بيصاحبى شعور بالندم انى مخلتهاش تفرح فى اعتقاد منى فعلا ان انا فشلت ولكن لما فكرت شويه وراجعت نفسى ... لقيت ان هدفها وطموحها بالنسبالى كان فى عدم احترام لرغباتى اصلا
وانى خلاص مش ندمانه على انى مخلتهاش تتفشخر بيا
انا مش شايفه انى فشلت ولا الطب ولا الهندسه هما النجاح
بس نقول ايه .......
والله دلوقتى الحال ......ان الامل فى منار بعد ربنا
ودة بس عشان الفشخره ... يعنى فى النهايه انا طالع عينى 8 شهور متكامله محرومه من حقوقى الاساسيه كبنى أدمه عشان ان شاء الله رمز الثانويه العامه فى البيت تدخل هندسه
عشان رمز الصمود والحبروت فى البيت
تتفشخــــــــــــــــــــــــر وسط زمايلها
مش قادره اقول غير ... يا مثبت العقل والدين
وبعلــــــــــــــــــــو صوتى بقول
ابو الثانويـــــــــــــــــــه العامه

menna 2010

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق